Het Ministerie van Sociale Zaken stelt 1,2 miljoen beschikbaar voor de aanpak van arbeidsmarktknelpunten in de touringcarbranche.

De sociale partners KNV en de vakbonden FNV en CNV Vakmensen hebben de handen ineengeslagen om de vergrijzing in de touringcarsector tegen te gaan en de werkzekerheid van touringcarchauffeurs te versterken. In het sectorplan voor de touringcarsector staan maatregelen om 200 deelnemers om te scholen tot touringcarchauffeur. Daarnaast gaan de gezamenlijke partijen aan de slag met het opzetten van een ontwikkel- en mobiliteitscentrum.

Het chauffeurskorps is sterk vergrijsd met een gemiddeld zeer hoge leeftijd van 57 jaar. De komende jaren is er dus een aanzienlijke vervangingsvraag. De vraag naar touringcarchauffeurs heeft daarnaast een sterke piek in het toeristenseizoen (de periode tussen april en oktober). Hierdoor is het lastig voor werkgevers om een goede balans te vinden tussen vaste- en oproepmedewerkers, terwijl het wel belangrijk is voor de continuïteit van het bedrijf om goede medewerkers te vinden en te behouden. Met het nieuwe mobiliteitscentrum speelt de branche hierop in, met als doel werkzekerheid te bevorderen en alternatieven te bieden voor de seizoendip.

Nieuwe instroom

Het vak van touringcarchauffeur is vaak een jongensdroom, omdat het een vrij en afwisselend beroep is waarbij gastvrijheid centraal staat. Het uitoefenen van het vak vergt echter een flinke investering van de medewerker, zoals de kosten voor het rijbewijs D. Met behulp van de subsidie vanuit de Asscher-gelden neemt de touringcarsector nu de handschoen op en vergoedt een groot deel van de opleidingskosten. Naast de mogelijkheid om een opleiding te volgen, zorgen de werkgevers ook voor een stage en een arbeidscontract voor twee jaar.

“Dankzij de goede verhoudingen tussen werkgevers- en werknemersorganisaties zijn we in staat om werkzoekenden en zij-instromers een mogelijkheid te bieden om aan de slag te gaan als touringcarchauffeur. En met het ontwikkelen van een mobiliteitscentrum bieden we mogelijkheden om touringcarchauffeurs ook in de stillere maanden aan het werk te houden en ze zo te behouden voor de sector. Het is goed dat de sector investeert in deze mensen. De nieuw opgeleide touringcarchauffeurs kunnen met trots aan het werk in de gastvrije touringcarsector” aldus Geert Meijerink, adviseur bij het FSO, het branchebureau in de touringcarsector dat het sectorplan gaat uitvoeren.