Tegemoetkomingen opleidingskosten nieuwe touringcarchauffeurs

De coronacrisis heeft een zware wissel getrokken op het personeelsbestand in de touringcarsector. Veel chauffeurs moesten noodgedwongen de sector verlaten. Nu de vraag naar touringcarchauffeurs weer toeneemt, kampt de sector met moeilijk te vervullen vacatures.

Er zijn twee mogelijkheden om de opleidingskosten voor nieuwe chauffeurs gedeeltelijk gesubsidieerd te krijgen:

• Via FSO (kandidaten die GEEN ww ontvangen)
FSO geeft 33% subsidie (tot maximaal €2.000,-) op de kosten van het behalen van rijbewijs D voor nieuwe touringcarchauffeurs. Vooraf dient een drie-partijenovereenkomst afgesloten te worden tussen de werkgever, kandidaat en FSO. De voorwaarden kunt u nalezen in de flyer over instroomtrajecten. Na afronding van de rij-opleiding kan de werkgever een subsidieverzoek doen door het aanvraagformulier Instroomsubsidie te downloaden, in te vullen en met de bewijsstukken in te dienen bij FSO.

Enkele voorwaarden:

• Deelnemer komt voor minimaal 24 mnd in dienst (min 32 uur p/w)

• Nieuwe medewerker moet voldoende praktijkervaring kunnen opdoen

• Inzet ten behoeve van OV werkzaamheden is maximaal 30%

Meer weten, neem contact op met FSO via info@stichtingfso.nl of 0345 478 487.

• Via UWV (kandidaten die WEL ww ontvangen)

Zo lang er opleidingsbudget bij UWV beschikbaar is kunnen personen in de ww maximaal  € 5000,- aan scholingsbudget ontvangen voor omscholing tot touringcarchauffeur in 2021.

Enkele voorwaarden:

• Er moet een baangarantie zijn van minimaal 24 mnd in dienst (min 24 uur p/w)

• Opleiding moet verzorgd worden door een opleider die gecontracteerd is bij het UWV.

Benader het werkgeversservicepunt in je regio om in contact met kandidaten te komen en om de mogelijkheden te bespreken.